پرچم ایران

 کسب درآمد از سایت پارس نیل

click.parsnil.ir/tms/87/x2c37523p433k4a5

تومان


نوشته شده توسط : Ahmad
پرچم ایران از دوره ناصرالدین شاه قاجار دارای سه رنگ شامل رنگ های سبز؛ سفید و سرخ است. نشان کنونی در پرچم ایران، نشان جمهوری اسلامی نام دارد که شرح و تفسیر رسمی آن در اصل 18 قانون اساسی آمده است. اما به طور خلاصه این نشان بیان گر واژه عربی «الله» و شعار اسلامی عربی «لا اله الا الله» است که روی رنگ سفید پرچم قرار دارد. همچنین 22 «الله اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیرئزی انقلاب در روز 22 بهمن در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ سرخ نوشته شده است.

پرچم دوران هخامنشی به احتمال زیاد عقابی با بال های گشوده با قرص خورشیدی در پشت سر عقاب بوده است و در زمان اشکانیان پرچمی استفاده می شد که به خورشید مزین بوده است. منبع عمده ما از نشانه های اشراف دوره ساسانی و درفش های روزگار ساسانی، کتاب شاهنامه و منابع اسلامی می باشد. هکچنین تعداد هجده مُهر مربوط به دوره ساسانی که در اطراف دریاچه خوارزم پیدا شده است و سنگ نوشته های ساسانی و پاره ای اشارات موجود در منابع رومی آگاهی هایی در این زمینه به ما می دهند. در سده های آغازین پس از اسلام رنگ سیاه رنگ خلفای عباسی و پیروان و طرفداران آنها بوده و رنگ های سبز و سفید نیز رنگ مورد علاقه در پرچم های مخالفان عباسی مانند، علویان، فاطمیان مصر و شورشیان ایرانی بوده است. از حدود قرن 9 هجری (پانزده میلادی) نشان شیر و خورشید نشان محبوبی در پرچم های ایران بوده است. این نشان در دوره های مختلف و نزد سلسله های شاهی مختلف به صورت های متفاوتی تعبیر شده است. این نشان در ابتدا تنها نماد ستاره بینی بود نه پادشاهیی، ولی بعد ها تعبیری اسلامی- شیعی پیدا نمود.

تعبیرهای ملی گرایانه و سلطنتی از این نشان بعدها در دوران های قاجار و پهلوی به این نشان داده شد. در زمان فتحعلی شاه قاچار شمشیری به دست شیر داده می شود و استفاده از این نشان تا انقلاب 1357 ادامه می کند. نشان شیر و خورشید بعد از انقلاب 1357 با نشان جمهوری ایلامی جایگزین می گردد.





:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 11 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: